Tip van Valérie

Collega Valérie Withofs werkt sinds enkele jaren op de marketingafdeling. Deze week zal ze ons voor enkele maanden verlaten om samen met haar vriend richting Australië, Nieuw-Zeeland en Azië te trekken voor een heuse rondreis. We kunnen dit alleen maar toejuichen, maar vragen haar nét voor haar vertrek toch nog een nuttige tip voor jullie.

“Voor een instituut is het zeer belangrijk dat je overal goed zichtbaar bent. Bekijk je instituut als je eigen merk dat herkenbaar is (of wordt) voor je klanten.

Enkele praktische voorbeelden die je kan gebruiken:

- In het straatbeeld:

  • Zorg voor een duidelijk uithangbord waarop de naam van je instituut vermeld staat. Voeg indien mogelijk ook de contactgegevens toe.
  • Heb je een etalage? Ideaal! Maak hiervan gebruik om je merken, je diensten, huidige promo’s, … te tonen. Verander regelmatig om telkens opnieuw de aandacht te trekken.

- In lokale media:

  • Plaats een advertentie in het plaatselijk krantje. Dit kan een algemene advertentie zijn, maar je kan evengoed een actie of opendeur aankondigen.

- Op evenementen in de buurt:

  • Neem deel aan de braderie, de kerstmarkt, … in je gemeente. Zorg voor een leuke tafel en trek mensen aan door middel van een tombola, een wedstrijd, of een uitzonderlijke actie.

- Website:

  • Consumenten zoeken allerhande info via internet. Zorg er daarom voor dat je een mooie, up-to-date website hebt die voor iedereen gemakkelijk toegankelijk is, dus zowel op pc als op tablet en smartphone. Je hebt hierdoor niet alleen de mogelijkheid om de sfeer van jouw instituut weer te geven, je kan ook alle informatie kwijt waar de consument naar op zoek is. Denk maar aan de verschillende verzorgingen die je aanbiedt, je merken, openingsuren, contactgegevens, foto’s, enz. Indien je helemaal wil meegaan in de digitale wereld, kan je zelfs afspraken online laten boeken. Eenvoudig voor de klant en tijdswinst voor jou!

- Op sociale media:

  • Sociale Media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Consumenten zoeken niet langer enkel via de zoekmachine naar informatie, maar gebruiken hiervoor ook sociale media. Zet dus zeker alle informatie van je instituut op je facebook pagina.
  • Post regelmatig iets op jouw social media kanalen. Twee tot drie berichten per week is zeker aangeraden. Gebruik gerust de berichten van de Neolabo facebookpagina om te delen op die van jou. Zorg er voor dat je de reacties op je posts opvolgt en reageert indien nodig.

Zorg er bij de verschillende communicatiekanalen ook steeds voor dat je instituut herkenbaar is. Het is daarom aan te raden om een duidelijke huisstijl te gebruiken. Dit wil zeggen dat je steeds dezelfde kleuren gebruikt, hetzelfde lettertype, dezelfde visuals, een vast logo voor je instituut,… Klanten en toekomstige klanten zullen je publiciteiten veel beter herkennen én onthouden. Voor sociale media is dit natuurlijk minder van toepassing, maar je kan er wel je profielfoto en algemene visuals op afstemmen.”

Valérie